برنامه یکشنبه های حقوق عضویت در باشگاه مشتریان 1 آبان 1403
ناشر نمونه سال‌های 1393 و 1394 و 1397 جمهوری اسلامی ایران
عضویت در باشگاه مشتریان مجد

تدوین لایحه قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور

9 مهر 1402

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه عنوان کرد؛

تدوین لایحه قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور به عنوان یک نیاز اساسی در نظام حقوقی ایران با پیگیری مستمر اعضای کمیته در دستور کار قرار گرفت.

تسهیل بازگشت ایرانیان خارج از کشور و بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و تخصصی آن‌ها در راستای توسعه و پیشرفت کشور همواره ضرورتی اجتناب ناپذیر است و موضوعی است که مورد تاکید بسیاری از کارشناسان و مسئولین قرار داشته که نیاز به عزم ملی و همکاری تمامی قوا دارد.

در قوه قضائیه نیز موضوع حمایت از ایرانیان خارج از کشور عنوان یکی از موضوعات قابل توجه مطرح است چرا که در نظام فکری رهبر معظم انقلاب و قوانین بالادستی بدان اشاره شده است و در سنوات گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته است. طبق آمار سال ۱۳۹۹ دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بیش از ۴ میلیون ایرانی در خارج از مرزهای کشور اقامت داشته و تابعیت ایرانی دارند. اما در متن لایحه و در اصطلاح حقوقی از آن‌ها تحت عنوان ایرانیان خارج از کشور یا ایرانیان ساکن خارج از کشور یاد می‌کنیم.

در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین هادی در مورد اقدامات پژوهشگاه قوه قضائیه در این زمینه گفت: هرچند در خصوص ایرانیان خارج از کشور قانون اختصاصی نداریم، اما زمانی که به دایره قوانین و مقررات کشور نگاه می‌کنیم به ویژه بعد از انقلاب مثلاً در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اجتماعی اقتصادی فرهنگی اسلامی در بند ۳ ماده ۱۰۵ بر ضرورت همه جانبه از حقوق ایرانیان خارج از کشور و جلب مشارکت آن‌ها در توسعه و پیشرفت کشور تاکید شده و در این قانون ما این مسئله را به صورت مشخص داریم.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در موضوع ایرانیان خارج از کشور بر چند مسئله از جمله پرهیز از نگاه تقلیل گرایانه، پرهیز از نگاه امنیت محور و اهتمام به امور ایرانیان ساکن خارج از کشور و رفع مشکلات آن‌ها و ضرورت حمایت حقوقی و دیپلماتیک دولت از آن‌ها و نهایتاً جذب مشارکت اقتصادی و سیاسی ایرانیان خارج از کشور تاکید داشته‌اند.

وی گفت: همچنین در سیاست‌های کلی به صورت خاص استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی ایرانیان خارج از کشور در راستای تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی و توجه به مشارکت علمی آن‌ها در راستای نیازهای کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

اطلاعیه های مجد

قابل توجه متقاضیان اخذ نمایندگی مجد

شرایط اعطای نمایندگی شرایط پخش کتاب شرایط اعطای نمایندگی مهمترین شرط موفقیت در فعالیت اقتصادی، توسعه سطح تماس...



اخبار حقوقی

راه‌اندازی سرویس «تعیین نام هوشمند» برای شرکت‌ها

سرپرست معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از راه‌اندازی سرویس جدید «تعیین...