هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی که به نحوه توزیع درآمدهای این دفاتر میپردازد، به صورت عادی اعلام وصول کرد.
عضو هیأت رئیسه مجلس در نشست علنی امروز سه شنبه – ۹ خردادماه – یک طرح را به صورت عادی که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تصویب رسیده بود، اعلام وصول کرد.
بر اساس این طرح، نمایندگان طراح آن خواستار اصلاح ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران شدند.
ماه ۵۴ قانون سردفتران اسناد رسمی در تیر ماه سال ۱۳۵۴ به تصویب رسیده و در خرداد ۱۳۷۳ اصلاح شده بود که این ماده به نحوه توزیع درآمدهای دفاتر اسناد رسمی می پردازد.
متن این ماده از قانون مذکور به این شرح است:
از تاریخ تصویب این قانون درآمد حاصل از حقالتحریر دفاتر اسناد رسمی موضوع ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۲۵ تیر ۱۳۵۴ به شرح زیر پرداخت خواهد شد:
۱. به منظور تأمین وجوه لازم برای اجرای مواد ۱۰، ۱۱، ۵۷ و ۶۸ قانون دفاتر اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی مکلفند همه ماهه ۱۰ درصد ازحقالتحریر دریافتی را به حساب مربوط به بیمه و بازنشستگی و ازکارافتادگی و امور رفاهی و درمانی سردفترداران و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی و عائله تحت تکفل آنان پرداخت کنند. نحوه پرداخت و بیمه و بازنشستگی و حساب مربوط به موجب آییننامهای خواهد بود که از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور تهیه و به تصویب رییس قوه قضاییه خواهد رسید.
۲. ۱۵ درصد از حقالتحریر مصوب توسط سردفتر به دفتریار اول در مقابل اخذ رسید پرداخت خواهد شد.
۳. قانون اصلاح پارهای از مواد قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفترداران و دفتریاران مصوب ۳ خرداد ۱۳۷۱ به قوت خود باقی است.
۴. تمامی قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو میشود.