برنامه یکشنبه های حقوق عضویت در باشگاه مشتریان 11 اردیبهشت 1403
ناشر نمونه سال‌های 1393 و 1394 و 1397 جمهوری اسلامی ایران
عضویت در باشگاه مشتریان مجد

عبدالحسین شیبانی(وحید الملک)

25 تیر 1402

عبدالحسين شيباني، ملقب به وحيد الملك، فرزند حاج ميرزا حسن خان (آقا جان) پسر حاج ميرزا محمد مهدي حاكم كاشان فرزند غفور شيباني كاشاني بود. او در سال ۱۲۴۲ (ش.) در كاشان به دنيا آمد. ابتدا چند سالي در هندوستان به فراگيري علوم پرداخت و در سال ۱۲۷۵ (ش.) به لندن رفت.

او در دانشگاه كمبريج لندن به ادامه تحصيل مشغول شد و در كنار تحصيل به خبرنگاري براي روزنامه تايمز لندن و تدريس زبان و ادبيات فارسي مي‌پرداخت. در سال ۱۲۸۲ (ش) از سوي دولت ايران مأمور شركت در كنگره مستشرقين در بندر الرژه شد.

در سال ۱۲۸۵ (ش.) به ايران بازگشت و در دوره‌هاي دوم و سوم به عنوان نماينده مردم تهران و در دوره چهارم به نمايندگي از مردم تبريز به مجلس شوراي ملي راه يافت.

در سال ۱۲۸۸ (ش.) عضو كميسيون عالي مشروطه خواهان بود و در فروردين ۱۲۹۱ (ش.) به دستور ناصرالملك به كاشان تبعيد شد. در سال ۱۲۹۳ (ش) يكي از مهاجران به كرمانشاه بود و در كابينه مهاجرين، سرپرستي وزارت پست و تلگراف را به او سپرده بودند.

در سال ۱۲۹۸ (ش) رياست مدرسه عالي علوم سياسي و حقوق را بر عهده گرفت. ساختمان معروف مدرسه عالي حقوق (بين محله فردوسي و لاله زار) در زمان رياست او خريداري شد و تغييرات عمده‌اي در تشكيلات آموزشي مدرسه به وجود آمد. او از ۵ آبان ۱۲۹۹ (ش.) تا ۲۸ بهمن ۱۲۹۹ (ش.) وزير معارف و اوقاف و صنايع مستظرفه [مؤنث مستظرف به معنی زیبا. ظریفه] بود و از ۲۷ خرداد ۱۳۰۱ تا ۲۵ بهمن ۱۳۰۱ (ش.) وزارت پست و تلگراف را در كابينه قوام السلطنه بر عهده داشت.

عبدالحسين شيباني، در سال ۱۳۵۲ (ش.) در تهران در گذشت.

اطلاعیه های مجد

قابل توجه متقاضیان اخذ نمایندگی مجد

شرایط اعطای نمایندگی شرایط پخش کتاب شرایط اعطای نمایندگی مهمترین شرط موفقیت در فعالیت اقتصادی، توسعه سطح تماس...



اخبار حقوقی

رئیس سازمان ثبت احوال توضیح داد سامانه هویت دیجیتال ایرانیان چیست

کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور از طراحی سامانه هدی (هویت دیجیتال ایرانیان) مبتنی بر اینترنت خبر داد...