- شرایط اعطای نمایندگی
- شرایط پخش کتاب
- شرایط اعطای نمایندگی
مهمترین شرط موفقیت در فعالیت اقتصادی، توسعه سطح تماس کالا با مخاطب است. کتاب نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید به انحاء ممکن دسترسی به آن را آسان تر کرد.
مجد از آغاز فعالیت اقدام به ایجاد شبکه توزیع آثار خود در سراسر کشور کرده و اکنون بعضی از نمایندگی های مجد دارای قدمت سی ساله هستند.
امروز آثار مجد در همه استان های کشور و بیشتر شهرهای بزرگ توسط کتابفروشی های فعال و معتبر عرضه می گردد. البته به دلیل افزایش آثار مجد و کمبود فضای فروشگاهی، ممکن است بعضی از این آثار در نمایندگی ها موجود نباشد که با سفارش مشتری در اسرع وقت تأمین می گردد.
کتابفروشانی که بطور تخصصی در حوزه حقوق فعالیت دارند یا بخشی از فعالیت خود را به این موضوع اختصاص داده اند می توانند درخواست گرفتن نمایندگی مجد را به واحد فروش مجد ارسال دارند.
اعتبارسنجی درخواست ها با سرعت انجام می شود و در صورت مثبت بودن، همکاری ها آغاز می گردد.
چند نکته در خصوص همکاری با نمایندگی ها:
نخست آن که اصل در همکاری های دوجانبه، اعتماد و حفظ اعتبار است. چنانچه این اصل مخدوش گردد، هیچ دلیلی برای ادامه همکاری وجود ندارد.
دوم آن که واحد توزیع مجد، هیچ کتاب یا مجله ای را بدون سفارش نماینده ارسال نمی کند و هیچگونه محدودیتی برای تعداد درخواست وجود ندارد. در ازای این روش، هیچگونه مرجوعی از طرف نماینده پذیرفته نخواهد شد.
سوم آن که تخفیف کتاب ها و مجلات به تناسب موضوع و حق تألیفی که پرداخت می گردد، دارای تخفیف فروش می باشد. میزان تخفیف برای عنوان در سیستم فروش مجد ثبت شده و ثابت است.
چهارم آن که به غیر از کسانی که به هر دلیل نقدی با مجد کار می کنند، نمایندگی های مجد از ابتدا تا پایان هر ماه کتاب های درخواستی خود را دریافت می کنند و در پایان ماه، چک با تاریخ توافقی را برای مجد ارسال می دارند. حساب نمایندگی ها بعد از دریافت چک برای فعالیت ماه بعد باز می گردد.
پنجم آن که کپی کتاب های مجد و دیگران در نمایندگی ها ممنوع و خلاف قانون است. به محض اطلاع از چنین موضوعی، ادامه همکاری ها متوقف خواهد شد.
- شرایط پخش کتاب
اهمیت وجود شرکت های پخش کتاب برای اقتصاد نشر بر کسی پوشیده نیست. این شرکت ها مهمترین خدمتی که می کنند آن است که دغدغه ناشران را برای عرضه و فروش و وصول وجوه و اسناد مالی برطرف می کنند.
متأسفانه شرکت های پخش کتاب در ایران نتوانستند جایگاهی واقعی خود را پیدا کنند و به همین دلیل تعداد این شرکت ها در جامعه نشر بسیار اندک است.
آثار مجد از ابتدا علاوه بر نمایندگی ها توسط شرکت های پخش نیز توزیع می شده است. بسیاری از کتابفروشان ترجیح می دهند کتاب های درخواستی خود را بطور تجمیعی از چند شرکت پخش تهیه کنند بخصوص که تعداد کتاب های درخواستی آنها از یک ناشر، ممکن است کمتر از یک کارتن باشد. پرهیز از تعدد حساب های مالی نیز دلیل دیگری است که همکاری را شرکت های پخش را توجیه می کند.
شرکت های پخش کتاب بعد از اعتبار سنجی با مجد همکاری داشته و اکنون کتاب های درخواستی مشتریان خود را به صورت روزانه از مجد تهیه می کنند.
روش فعالیت و همکاری با پخشی ها مشابه نمایندگی هاست.